Svar på kommentar

Fick den här kommentaren i måndags som jag tänker svara på i ett inlägg, kan vara roligt för andra att veta, om de funder på samma sak :)
 
kommentaren såg ut såhär:
din blogg är superbra!
eftersom du tävlar med dina kaniner skulle du kanske kunna göra ett inlägg om allt en kanin behöver för att tävla? jag är sugen på att börja med mina kaniner men dom har varken stamtavla eller så.. skulle bli jätte glad med din hjälp eftersom jag inte hittar något på internet.. kram!
 
Tilloch börja med säger jag tack för kommentaren och roligt att du tycker om min blogg!
 
För att tävla i kaninhoppning behöver inte kaninen ha stamtavla. För att börja tävla måste du vara medlem i ågon klubb ansluten till Sveriges kaninhoppares riksförbund. beroende på var du bor finns det lite olika klubbar. i Stockholm finns det två klubbar 08kt, och stockholms kaninhoppare. Om du går in på skhrf så kan du söka på vilka klubbar som ligger närmast dig.
 
Kaninen måste vara 4 månader gammal för att få börja tävla. man kan välja om man vill börja tävla i mini klas´sen eller lätt ny klassen, tävlar du i mini behöver du inte vara medlem i någon klubb. Vill du därimot tävla i lätt klass måste du vara medlem. när du fått en pinne i lätt klass får du inte tävla mini igen. (bara UT=utom tävlan) En pinne får du om du blir placerad eller går på 0+0. en kanin behöver 3 pinnar för att komma upp i nästa klass. men ifrån svår till elit krävs 5 pinnar.
 
Det finns lite olika saker som kan vara bra att ha med sig på tävling som jag skriver upp här:
 
*Transportbur, med en tidning i, tillgång till vatten, och en höboll
*kanin :)
*koppel+sele
*tävlingsbok (om du inte har brukar det finnas att köpa på tävlingar för 30 kr, där skriver du i kaninens ressultat)
*stol, kan vara skönt att sitta på, när de är en lång tävlingsdag
*kanske något att äta till dig om det inte finns något att köpa där
 
Lite vad jag kommer på nu, har säker glömt något, men men...
 
Eftersom att du också fågade om kaninen behövde stamtavla kanske du menade utställning också? i utställning måste kaninen ha stamtavla och vara öron/ring märkt. Det finns ibland PET-klass där man kan ställa ut, där krävs varken stamtavla eller öron/ring märkning :)'
 
Hoppas du ble nöjd och är det fler frågor du funderar över är det bara att fråga på!
 
Lycka Till med tävlandet!
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback